سفر سنگ / انجدان

نوشته شده توسط غریبه ( بهرام ).

پارسال ( 1395 ) برای پایان نامه دروزه مربیگری درجه 3 سنگ ام بر روی دیواره انجدان فعالیت داشتم و بر روی مسیر های آن تلاش کردم. دیواره انجدان بسیار زیباست و مسیر های زیبایی دارد. دسترسی به آن آسان است و در جوار روستای زیبای انجدان قرار دارد. 

مسیر های با درجات مختلف در آن گشایش شده است و هنوز جای کار بسیار زیادی دارد. کاملا مستعد برگزاری سفر سنگ می باشد .

به زودی با همت چند نفر از سنگنوردان اراک یک سفر سنگ در آن اجرا خواهد شد. 

سوای تمام مطالب مطرح شده در مورد این سفر سنگ و حواشی آن !!! از علاقه مندان دعوت می کنم  بر روی مسیر های این دیواره نیز تلاش نمایند.

 

 

من در عجبم دوست چرا می شکند . . .

نوشته شده توسط غریبه ( بهرام ).

هر کس به طریقــی دل مـا می شـکنــد

بیگــانـه جـدا دوست جــدا می شـکنـــد

بیگـانه اگــر مـی شکنــد حرفـی نیـست

از دوست بپــرسیــد چــرا مـی شـکـنــد

 

مدتهاست که بحث دزدی مطالب بدون ذکر منبع در محافل وبلاگی و تلگرامی مطرح می شود. من و دوستانم به عنوان بخش کوچکی از مجموعه اشخاصی که سعی در تهیه و تولید محتوا و حتی بازنشر آن داشته ایم سعی می کنیم فعالیت خود را تا حد امکان دقیق انجام دهیم و در این راه سعی داریم حقوق اشخاص و منابعی که خبر ها، تصاویر و ... را حفظ کنیم. اگر در مواردی قصور یا اشتباهی رخ داده به محض اطلاع رفع نموده و منبع درست را ذکر می کنیم.

 

بارها اتفاق افتاده که در فضای مجازی فراگیر این روزهای کشورمان « تلگرام » مطالب مان بدون ذکر منبع و یا به نام گروه ها و کانال های مختلف بازنشر داده شده است. با توجه به اینکه شاید مدیران این مدل کانال ها به تدریج متوجه اشتباه خود شوند سکوت کرده ایم . ولی واقعا در برخی موارد برای خود من بسیار ناراحت کننده است که یک دوست از نویسندگان قدیمی حوزه کوهنویسی بحث عدم رعایت موضوع ذکر منبع و دزدی مطالب را انجام دهد.

تا آنجا که خاطرم هست خود ایشان در کانال تلگرامی خود اخیرا مطلبی با عنوان حمایت از کمپین حق کپی رایت و .... منتشر کردند ولی متاسفانه انگار قصد رعایت آن را ندارند.

 

مطلب زیر در سایت و متعاقب آن در کانال کوه نامه منتشر شد و متاسفانه بعد از آن در کانال انجمن پزشکی کوهستان کپی شد بدون دریغ از ذکر منبع !!!!!

 

15 روش برای دوری از آسیب در سنگنوردی / بولدر

نوشته شده توسط غریبه ( بهرام ).

پیچ خوردگی مچ پا، درد شانه و کتف ، کشیدگی و درد انگشتان برای هر سنگ نورد و در هر سطحی از تمرینات سنگ نوردی ممکن است پیش بیاید.هر فردی که برای مدتی  بولدرینگ تمرین کند می داند که این تمرینات سطح بالایی از آسیب ها را به همراه دارد ولی با کمی توجه می توان از آن سیب ها دور ماند.

در این رابطه مجله Rock and Ice  مقاله ای به قلم Neil Gresham که یکی از مربیان و سنگ نوردان کشور بریتانیا است، منتشر کرده و  15 نکته را شرح داده است تا بر اساس آن آسیب کمتری در تمرینات ببینید.

 
سنگنوردی یک فعالیت پر خطر است. عملکرد خوب زمانی حاصل می شود که از آسیب دور باشید و اینکار حاصل هنر و علم است. دوری از آسیب فقط گرم کردن نیست، بلکه باید تاکتیک تمرینی خود را به نحوی درست طراحی کنید و زمان مناسب برای فشار تمرین و دوری از تمرین را انتخاب کنید.مقاله زیر را به عنوان یک لیست برای تمرینات خود در نظر بگیرید و بر اساس توان خود موارد آن را انجام دهید تا از آسیب دور بمانید.

 

معرفی یک نرم افزار خوب / Wikiloc

نوشته شده توسط غریبه ( بهرام ).

از وقتی گوشی‌های اندرویدی فراگیر‌تر شده‌اند انواع مختلفی از نرم افزار‌های GPS ارائه شد که متاسفانه بیشتر آنها برای طیف فعالیت ما کوهنوردان مناسب نبود و به خاطر برخی مشکلات از قبیل نیاز به ارتباط آنلاین نبود نقشه و ... پاسخگوی نیاز‌های ما نبود .

طی این چند سال تقریبا همه کوهنوردان با سایت Wikilock آشنا شده‌اند و به عنوان مرجعی مناسب برای به اشتراک‌گذاری فایل‌های مسیر‌های کوهنوردی و .... شناخته شده است. این سایت اپلیکیشنی معرفی کرده است که کاربری بسیار آسانی دارد و رابط کاربری خوب و ساده ای دارد.

در ادامه این اپلیکیشن را برای شما معرفی می کنم .

با توجه به اینکه دانلود این اپلیکیشن برای آی پی ایران مسدود است ابتدا می توانید از این لینک آنرا دانلود و نصب نمایید‌.

برای دانلود روی تصویر کلیک کنید

 

ایجاد کارگاه با طناب صعود/ کارگاه یوسمیتی

نوشته شده توسط غریبه ( بهرام ).

بعضا پیش میاد که در موقعیتی قرار می گیرم که ابزاری نداریم که کارگاه جداگانه ای ایجاد کنیم به همین دلیل باید سعی کنیم با کمترین امکانات و ابزار موجود کارگاه مطمعنی را برقرار کنیم و نفر بعدی را حمایت کنیم.

بهترین ابزار برای برقراری کارگاه همان طناب صعود است.این کارگاه به عنوان «کارگاه یوسمیتی» «Yosemite Anchor» شناخته می شود.

 

برای این کار دقیقا مطابق تصویر زیر عمل می کنیم:

  1. در اولین نقطه یک گره خودحمایت می زنیم تا خودمان در امنیت باشیم.
  2. کمی از طناب را آزاد اضافه نگه میداریم و یک گره خودحمایت دیگر در نقطه دوم می زنیم.
  3. در صورت امکان در سومین نقطه نیز یک گره خود حمایت می زنیم.
  4. طناب اضافی که بین گره اول و دوم بود را یک گره هشت زده و به عنوان نقطه ثقل و حمایت کارگاه استفاده می کنیم.

 

 

نقطه ثقل و حمایتی خود را می توانید در در بین هرکدام از دو نقطه ای که قوی تر هستند برقرار کنید .الزام بین گره اول و دوم نیست.

 

منبع : وب سایت climbing